Vixen: Finalister og brudd på markedsføringsloven

Fra «Slik blir Vixen Influencer Awards 2018» :

https://vixen.no/2018/11/20/slik-blir-vixen-influencer-awards-2018/

MinMote publiserte i dag: «Vixen-finalister med dårlig reklamemerking – juryen mener det ikke er en problemstilling«, der står det blant annet:

Juryleder Astrid Valen-Utvik forteller til MinMote at hun mener at alle årets finalister er innenfor regelverket.
– Vi har sjekket at finalistene følger blant annet markedsføringsloven i den grad det er mulig. Vi får ikke sjekket absolutt alt tilbake i tid i løpet av et år, men vi mener de finalistene som er nå, merker godt og tydelig, sier Valen-Utvik.

MinMote viser imidlertid til flere finalister som det ser ut til ikke har merket reklamen sin på instagram, blant andre Wanda Mashadi og Madeleine Pedersen.

Jeg sjekket også, og valge en tilfeldig finalist innenfor kategorien «Beauty»: Agnes Lovise. Jeg bladde meg nedover de fem siste blogginnleggene. Ingen av de er merket korrekt slik jeg forstår Forbrukertilsynet sin veileder. Første blogginnlegget er merket med «sponset». Det andre er ikke merket øverst slik reglene sier, når innlegg inneholder annonselenker. Det tredje er egenreklame (handler om samarbeid og rabattkode), og er heller ikke merket. Det fjerde var kun merket med sponset og affilatelenker. Det femte innlegget var egenreklame som ikke er merket.

Jeg har nå kommet ut av tellingen, når det gjelder antall finalister som ikke klarer å utføre jobben sin med merking av reklame godt nok. I tillegg til de nevnt over, har jeg også dokumentert manglende merking hos disse finalistene:

Det ser imidlertid ikke ut til at Vixen er interessert å rette opp troverdigheten sin, når juryleder avviser problemstillingen ovenfor MinMote i dag:

Hvis det viser seg at det er noen som har merket dårlig eller drevet med skjult reklame av finalistene, kan det få noen konsekvenser i år?

 Med de finalistene vi har i år, opplever ikke jeg at det er en problemstilling vi trenger å ta høyde for, sier Valen-Utvik.

Hvordan er det mulig å uttale seg slik, når MinMote finner eksempler på dårlig merking, og jeg kom over manglende merking/feilmerking av alle blogginnlegg tilbake til oktober -18 hos en av finalistene?

Dokumentasjon:

http://agneslovise.blogg.no/1485523552_ny_favorittfoundation.html
http://agneslovise.blogg.no/1485523552_ny_favorittfoundation.html
http://agneslovise.blogg.no/1480698553_nye_lakker__heels__se.html
http://agneslovise.blogg.no/1478120522_pakke_fra_makeup_geek.html
http://agneslovise.blogg.no/1476645616_nye_lakker__in_need_o.html

Hvordan skal man merke slik reklame?

Forbrukertilsynet har opplyst om følgende vedr. merking av reklame og hva som regnes som reklame:

https://www.forbrukertilsynet.no/veiledning-reklame-some#chapter-3
https://www.forbrukertilsynet.no/sos-reklame-some
https://www.forbrukertilsynet.no/veiledning-reklame-some

4 kommentarer om “Vixen: Finalister og brudd på markedsføringsloven

  1. Jeg skulle ønske at AVU kun fortalt hvorfor hun synes alle disse bruddene på bestemmelsene er greit. Jeg fatter ikke at de synes det er greit. jeg skjønner ikke at leserne synes det er greit – det er jo vi/de som blir lurt når de kommersielle bindingene rundt innlegg som skrives og produkter som brukes av influenceren, skjules av den samme infuenceren.

    Og jeg NEKTER å tro at alle de store er så tette i pappen at de ikke skjønner reglene. Jeg tenker at både plattfornene og influencerne har store økonomiske fordeler av å konstant operere mest mulig i gråsonen.

    Jeg mener at alle de som er finalister i Årets business, burde vært disket – de har alle feilmerket/ikkemerket i stor stil.

    For en drittbransje.

    Likt av 1 person

    1. Enig. Svaret fra FT er respektløst ovenfor de som i årevis har blitt utsatt for feilmerking/manglende merking. Og Vixen kan ikke bli tatt seriøst etter dette. Skuffende.

      Liker

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..