Anne Brith Davidsen: Bruk av barn i reklame

Den siste tiden har Anne Brith Davidsen valgt å bruke barna i følgende reklameinnlegg:

20190207_151300-1
psx_20190207_163135-2
https://www.annebrith.no/2019/02/06/null-hull-hos-tannlegen-tilbud/



https://www.annebrith.no/2019/01/25/kids-brandstore-en-sikker-vinner-pa-nett/


Anne Brith Davidsen burde lyttet til disse kloke ordene fra kulturredaktør i Aftenposten, Sarah Sørheim:

https://www.aftenposten.no/kultur/i/K5O2o/Kommentar-Caroline-Berg-Eriksen-bruker-sin-egen-datter-som-annonse-Det-er-kanskje-lov_-men-ikke-greit–Sarah-Sorheim

Hvorfor tar ikke f.eks Anne Brith Davidsen valg som er til barnas beste?

Jeg fikk nylig lenke til https://dieversity.net av en leser. Bloggeren tar bl.a opp det problematiske ved influencere og deres bruk av barn:

https://dieversity.net/2019/01/13/a-vokse-opp-med-narsissistiske-foreldre/

Bloggeren viser også til at «Når man vet bedre, gjør man bedre.». Jeg er enig, kjenner man til barns rett til privatliv og retten deres til å skape sin egen digitale identitet, da legger man ikke ut informasjon og bilder av barna. Det er derfor grunn til å spørre: De som som likevel gjør det, er det fordi de er så selvopptatte at de ikke klarer å se det fra annet ståsted enn seg selv? Mangler de rett og slett evnen til å sette barnas behov foran egne?

20 kommentarer om “Anne Brith Davidsen: Bruk av barn i reklame

  1. Det er bare trist. Håper i det minst han som har fått utlevert tannhelsen sin for alle som gidder å lese, får pengene for dette innlegget. Lærte hun ikke av vorteinnlegget?

    Likt av 1 person

  2. Jeg tror faktisk ikke at mammabloggerne skjønner hva slags overtramp de begår mot barna sine her eneste dag. Fordi f eks Caroline Berg Eriksen elsker å skrive om seg selv og å legge ut bilder av seg selv på internett, så kan hun ha barn som vokser opp til å bli både mediesky og private. Selv hadde jeg fått reell ANGST dersom jeg fant ut at det lå tusenvis av bilder og enorme mengder med informasjon om hele oppveksten min på internett.

    Likt av 1 person

    1. Enig, og jeg tror du dessverre har rett, men hvorfor skjønner de ikke? De har fått tilbakemeldinger (også fra fagfolk) om hvorfor barn ikke bør eksponeres i bedriftenes SoMe-kanaler. «Normale» folk tar til seg slik informasjon og velger barnas behov foran sine egne.

      Liker

  3. Jeg er enig, så enig i det som skrives her. Merker mange reagerer negativt på bruk av bloggbilder av barn, men det som skrives er minst like ille: «Lille grådige puppeguri til mamma», «Gjett hvem som har fått hår både her og der.. Knis. Nå dytter guttungen mamma ut av badet, ja»

    Tenk så utleverende og flaut for barna! De selges, praktisk talt, i bytte mot klikk. Direkte kvalmt er det! Jeg fatter ikke at noen fremdeles ser opp til bloggere som holder på slik!

    Likt av 1 person

  4. Tidligere i dag la hun ut en Snap av designforslag til en logo for “ANNE BRITH & A……. by Anne Brith”. Tydelig hun jobber med et eller annet datteren er involvert i.

    Likt av 1 person

    1. Jeg fjernet navnet til datteren i kommentaren din. Håper det er i orden. 😊 Tusen takk for informasjon. Vi får håpe det ikke er datteren. I tilfelle veldig trist.

      Liker

  5. Uff, kan ikke barna få slippe dette snart? 😦 Min eldste er 12 og synes det er flaut at vi snakker til andre om h*n er med oss ut. Gadd vite hva de sier til barna for å overtale dem til å stille opp. Lukter manipulasjon lang vei. 😦

    Likt av 1 person

    1. Minner om det berømte : Kan ikke kjøpe headset scenen fra bloggerne, hvor den mindreårige ble belæret i at hvis hen kjøper headset ville det famøse huset ryke. Tror ikke nevnte blogger har hørt om circel of security, den gjelder også ungdommer, hun bør lese seg opp på det.

      Likt av 1 person

  6. Kjempe trist og jeg blir også lei meg når jeg ser hun legger ut ett privat morsdagskort fra barna sine på bloggen.
    Er det ingenting som kan være privat hos henne?

    Likt av 1 person

Kommentarer er stengt.