Caroline Berg Eriksen: Bruk av barn på morsdagen

Sist oppdatert 11.02.19 kl. 13.25

Caroline Berg Eriksen skriver på bloggen «Å være mamma er så mange ting.». For min del handler det om alt annet enn fotoseansene hun hadde med barna på morsdagen.

Det ble lagt ut bilder og film på blogg, instagram og instastory der barna ble vist frem (også ansiktene deres).  Det som i utgangspunktet skulle vært private familiestunder, ble gjort tilgjengelig for alle som stikker innom SoMe-kanalene til firmaet. Gjør hun slikt for «likes», at andre skal si hvor god mor hun er, eller hvor «flott familie» de er? Eller for å reklamere i det skjulte for pyjamaser? Hva er hensikten? Det er iallefall ikke til barnas beste.

Caroline Berg Eriksen er kjent med at barn har rett til privatliv, og at barn har rett til å skape sin egen digitale identitet. Likevel vises barna frem på bilder og film til tusenvis av ukjente mennesker. Når det skjer «settes» barna ofte inn i en tilsynelatende «perfekt» (stylet, redigert og iscenesatt?) setting. «Alle» som er innom kan sitte igjen med en eller annen mening om deres «glansbilde» barndom, og det trenger ikke å være bra i det hele tatt. Voksne ansvarlige mennesker skal ikke utsette barn for slikt. «Når man vet bedre, velger man bedre. Iallfall hvis man setter barnas behov og rettigheter foran egne.» Her er det imidlertid de voksne sitt behov for å vise frem barna som kommer først. Trist.


Jeg legger ved dokumentasjon på firmaets bruk av barn. Bilder og film er sladdet, men trykker man seg inn på lenkene vil man få det opp.

https://www.carolinebergeriksen.no/2019/02/10/innesondag-og-peiskos-sunnmoringer/
https://www.carolinebergeriksen.no/2019/02/10/innesondag-og-peiskos-sunnmoringer/
https://www.carolinebergeriksen.no/2019/02/10/innesondag-og-peiskos-sunnmoringer/
https://www.carolinebergeriksen.no/2019/02/10/a-vaere-mamma/
https://www.carolinebergeriksen.no/2019/02/10/a-vaere-mamma/
https://www.carolinebergeriksen.no/2019/02/10/a-vaere-mamma/
https://www.instagram.com/p/Btsy3Mzgnhg/
https://www.instagram.com/p/Btsy3Mzgnhg/
http://web.archive.org/web/20190210160952/https://storiesig.com/stories/carolinebergeriksenno
http://web.archive.org/web/20190210160952/https://storiesig.com/stories/carolinebergeriksenno
http://web.archive.org/web/20190210160952/https://storiesig.com/stories/carolinebergeriksenno

 

Caroline Berg Eriksen reklamerte den 02.02.19 for pysjamasene:

https://www.instagram.com/p/BtX9U3LgFaS/

Ingen merking på f.eks. blogg og instagram:

https://www.carolinebergeriksen.no/2019/02/10/a-vaere-mamma/
https://www.instagram.com/p/Btsy3Mzgnhg/

Forbrukertilsynet har informert om at så lenge produkter har reklameverdi skal det merkes. Pyjamasene ble lansert 05.02.19, og bilder av de spredt på firmaets SoMe-kanaler 5 dager etter lansering , skulle slik jeg forstår det ha vært merket. Noe de altså ikke har gjort.

Andre har også reagert på denne eksponeringen. Lenke til FruJohansen sitt blogginnlegg «En morsdag i Blogglandia»

47 kommentarer om “Caroline Berg Eriksen: Bruk av barn på morsdagen

  1. Og hva er det CBE selger idag på selveste morsdagen? Hva er det mindreårige må være med å fremme som er sponset? Eller er det «venninne» narrative som er tanken bak?

    Likt av 1 person

    1. Det var visst barnas pysjamaser som skulle selges! Umerket reklame som vanlig. Annonsør og bedrift kan gni seg godt i hendene nå, over den ekstra blesten de skapte med denne delikate og kunstige iscenesettelsen.

      Likt av 1 person

  2. Noe så utrolig kynisk og trist! Håret til et av barna er drapert utover for å se penest mulig ut, for her skal glansbildet selges!
    Dette må være Norges mest kyniske blogg! Tenk å vokse opp slik! 🥺

    Likt av 2 personer

  3. dette er et av de kleineste innleggene jeg har sett på den bloggen, og det sier ikke lite dessverre. En ting er eksponeringen av barna i det som burde være en privat familiestund. Det alene er ille nok i seg selv. At de må styles og danderes med håret lagt i pene svinger gjøre det verre. Så må de kysse mamma for kamera – du ser det ikke på bloggen, men på instastory, at den ene jenta ser i kamera hele tiden mens hun kysser moren, slik at denne titteren ihvertfall tenker at barnet vet at barnet er på jobb. Selve frokosten er overdådig stylet og åpenbart umulig å dekke opp i en seng, slik at det er åpenbart for alle at dette ikke er en hyggelig familiestund, men en familiebedrift der alle er på jobb. Som om dette ikke var ille nok, toppes det hele med at bildene er en blanding av familiebilder og sensuelle parbilder som spiller på hud/kropp/seng.

    Likt av 2 personer

  4. Det er bare helt sjokkerende og veldig trist.At de synes dette er greit p gjøre, sjokkerer meg veldig. Særlig etter t hun ved flere anledninger har gått ut og hevdet at hun eksponerer barna mindre. Mindre en hva?
    I tillegg er bildene oppstyltede, fargene er tunet slik at alle ser litt skitne ut, og de bildene der håret til eldste er dandert etter alle kunstens regler, er rett og slett creepy. Hun er ikke en rekvisitt, hun er en femårig som burde få feire morsdagen uten at en eneste fremmed ble invitert inn på soverommet.Dette er skikkelig trist – og jeg skjønner ikke at de voksne i familien vil dette, det sjokkerer meg virkelig. 😦

    Likt av 2 personer

  5. Veldig bra innlegg igjen, Asti. Jeg vet ikke hva jeg skal skrive, jeg er både sjokkert og sint. Det er mange lite hyggelige adjektiver som ramler inn mtp The Eriksens, men jeg skal holde meg til å si at disse bildene i morsdagsinnlegget gjør meg fysisk kvalm. De sank enda dypere i dag, noe jeg ikke trodde var mulig! Og så viser det seg at det er et reklameinnlegg i tillegg…

    Jeg har tenkt igjennom min plikt til å melde fra når man er bekymret for et barn i dag…Dette er virkelig ille…

    Liker

    1. Tusen takk.
      Jeg ble også dårlig av denne delingen. Det virker som influenceren kun ser det fra sitt behov. Og det er bekymringsfullt.

      Liker

  6. Ikke bare sjokkerende og trist, det er grov og kynisk utnyttelse av barns privatliv. Kanskje kan man ikke forvente annet fra en blogger som tidligere har blogget fra bestemors begravelse, skrevet falske kommentarer og redigert gravidmagen mindre (og benektet all redigering).

    Likt av 2 personer

    1. Og der har vi linken til salg av «merkevarer» i kommersielt sammenheng. Spons av pysjer som gjør at man konstruer et fesjå av en reklame i SoMe på morsdagen, en av dagene i kalenderen som kommersielle krefter bruker til å pushe mer forbruk.

      Likt av 1 person

  7. Vi vet jo alle hva prislappen på denne konstruerte «idyllen» er. 5.millioner var det? Barndom til salgs til kyniske og kalkulerte kommersielle krefter, hvor de nærmeste driver bedriften. Like ille å se på som «trofé» bildene fra den berømte «forvaltningen» av rødlistet Gaupe.

    Likt av 1 person

    1. 5 mill er vel omsetningen til denne reklamebedriften. Da sier det seg selv at det pumpes vanvittige mengder med reklame gjennom de ulike kanalene, både skjult og synlig. Noe vi stadig ser rikelig med bevis på. Men det er ikke akkurat 5 mill de har i inntekt. Driftsresultatet FØR skatt var vel på 3,2 mill. Og etter skatten så skal summen deles på to (Caroline og Lars Kristian). Så at de tjener så innmari bra er en sannhet med modifikasjoner. Vi er svært mange som tjener like bra, og det helt uten å selge barndommen til barna våre, ikke bretter vi ut rumpa eller puppene på internett heller.

      Likt av 1 person

    1. Ja, pyjamasene ble vist frem i reklameinnlegg for Kappahl på IG den 02.02.19. Pyjamasene ble lansert 05.02.19. Og i går vist frem umerket flere plasser.

      Liker

  8. Dette er en grotesk utnyttelse av barn. Det som skulle være en hyggelig intim familiestund blir stylet og oppstyltet photoshoot. Mor skriver om sine fantastiske mammaevner mens hun delikat danderer barnehåret, slenger inn litt umerket reklame og poserer i minimal pysj med mannen sin. Kvalm nå.

    Takk for at du tar diskusjonen @Asti 🙂

    Likt av 2 personer

  9. Jeg forundres (er det et ord egentlig??) over de av leserne hennes som mener bildene “fra morsdagen” er koselige. Noe i min bevissthet tenderer vekk fra koselig gitt den stemningen som er redigert fram. Den er også for meg i svært sterk kontrast med hennes babling om å få bli voksen og selvsikker fordi små mennesker spør henne til råds. Skulle dette inngitt hygge ville sterke klare naturlige farger treffe mye bedre for meg. Den skitten looken fotografen stadig går for hører ikke hjemme med magasinstilen innehaveren av bloggen påstår hun går for.
    Foruten det så syns jeg personlig at det er rart at både kritikere og fans synes å tro hun viser fram morsdagen? Jeg er sikker på at hun ikke gjør det. Jeg forventer at hun har hatt fotografering på et helt annet tidspunkt og ikke relatert til den faktiske frokosten. Det gjør eksponeringen av barna minst like ille, ikke misforstå. Det understreker i grunnen bare at hennes barn så lett kan møtes av en ide om at man kjenner de. Dette må være vanskelig for en femåring å forholde seg til tenker jeg.
    Følger bloggen din og syns vinkelen din er veldig bra Asti. Du er metodisk og kan ikke tas på “sladder og misunnelseskortet”. Vi trenger sånne stemmer så slutt for all del ikke:)

    Likt av 1 person

  10. KappAhl er en versting når det kommer til bruk av bloggerbarn i reklame. At overklasse wannabe CBE bruker KappAhl klær til barna sine, kjøper jeg ikke. Det sier sitt om denne bedriften som snakker ned folk som ikke har jobb, men bruker barna sine for å tjene penger. Kyniske og nedlatende bedrifteseiere som mener at penger er det som betyr noe i livet. Hva med integritet, moral og etisk kompass? Man kan ikke kjøpe klasse (som er tydelig) eller disse egenskapene. Hvis man ser i kommentarfelt rundt omkring så anses bloggere som en gjeng hjernedøde høns, og folk flest skjønner ikke at man kan tjene penger på sånt «tull».

    Likt av 1 person

  11. Jeg tror ikke det vil hjelpe når det gjelder dette konsernet. De har en tradisjon for å oppfordre mødre til å eksponere barna sine i reklameøyemed. Slik julekampanjen deres i 2018. Der # flere tusen mødre bilder av barna sine for å bli vist frem på Kappahl sin IG. Også i land utenfor Norge. Det som er interessant med reklame bildet av familiebedriften CBE AS, som garantert ble tatt for flere dager siden. Er at Funky som legger ut et postpartum bilde, usminket og naturlig ga henne 67640 likerklikk, i motsetning til CBE sitt reklameinnlegg som ga så lite som 10000 likes. Det er er signifikant forskjell, og sier noe om hva folk faktisk foretrekker.

    Liker

  12. Det er bra Asti😊 CBE sitt reklame bilde er bare trist å se på. Opplever hele settingen som unaturlig og ganske så dystert. Ingen naturlig glede i det bildet der i det hele tatt. Ser at komikerfrue la ut et kort og hun fikk 16.000 likes på det. Flere enn CBE, som har brukt så mye tid på dette reklamestuntet.

    Likt av 1 person

  13. Har noen kontaktet barnevernet som følge av den grove eksponeringen av barna? I ordets videste forstand kan man nesten kalle det prostitusjon. Selger barna for reklameinntekter.

    Liker

    1. Jeg har forstått det slik at det er noen influencere som har blitt meldt. Jeg tenker det handler om at enkelte ikke ser barnas behov og rettigheter, og at bare det er ille.

      Liker

    2. Det er ivertfall barndom til salgs. Trist at foreldrene ikke kan forsørge seg selv og sin familie uten å blande inn mindreårige. Men det er slik CVn til CBE er på UI sine nettsider. Der står det at firma også fronter familieverdier og at det er en del av bedriftspakken. De presenterer fruen som 29 år 😂 det er vel noen år siden nå ?

      Likt av 1 person

  14. Det virker som om KG har begynt ny taktikk? Når det stormer rundt bloggeren gjemmer de trådene, virker det som… Veldig grei måte å kvele konstruktiv kritikk på…
    Heldigvis har vi Asti! ♥️

    Likt av 1 person

    1. Du er ikke alene om å ha lagt merke til at tråder blir skjult e.l. når det er stort engasjement, men ikke nødvendigvis så mange regelbrudd at det skal være nødvendig å skjule tråden. Lignende skjedde da moderatorteamet fikk mye kritikk for å forskjellsbehandle tråder på Rampelyset i desember. Da la de ned forumet ut måneden, og kritikken stilnet.
      Jeg mistenker at de bruker det som taktikk, og de som tjener på det er de som blir kritisert.

      Liker

    2. Kan også være at en person er ekstra på rapporterknappen , slik at rapportene blir mange. Den brukerene vil jo ikke se sammenheng mellom bildet lagt ut på nett til 400.000 følgere og 20.000 lesere og risiko for at bildene kan misbrukes på nett av noen som ikke har gode intensjoner.

      Likt av 1 person

  15. Hva skal man si? Jeg synes det bildet hvor hun har dandert håret til datteren er ekstra ille, og det at det er i en seng. I tillegg til redsel for å krenke barnets privatliv hadde jeg vært livredd for at *grøss og gru* noen som er mer en bare glad i barn brukte bildene jeg la ut som “inspriasjon”. Magen min vrenger seg. Virkelig. Jeg forstår ikke at de ikke tenker at risikoen er større enn “gevinsten” her. Jeg håper de snur. Et eller annet sted der inne må det jo være en stemme som sier at dette ikke er greit, all den tid de skjermet den eldste i lang tid.

    Likt av 1 person

    1. Enig, men jeg tror de er så selvsentrerte at de ikke evner å se barnas behov oppi dette, og at det viktigste er de voksne og bedriftens behov for at barna skal være med å skape den rette stemningen. Det handler bl.a om å vise frem familielivet, og da har barna allerede ved fødsel «tegnet kontrakten», for de voksne er jo avhengig av å få vise de frem til alle som vil se. Familien «Eriksen» er mer som et sirkus, der barna blir brukt som en del av underholdningen.

      Jeg håper folk snart kan slutte å trykke liker og kommentere på bilder av disse barna. Og de som allerede har gjort det fjerner dette.

      Liker

  16. Hvis ikke bedriften klarer å selge seg inn til annonsører uten å bruke mindreårige (egne barn), så burde vel de heller avvikle hele CBE? Da er tydeligvis markedet mettet av narsissistiske bloggere som ikke vet hvordan merke innlegg som reklame etter 10 år, som photoshopper bilder herfra og til månen, og som er manifestasjonen av kynisme i den bransjen.

    Liker

    1. Ja, jeg tenker at hvis valget deres er enten avvikle eller eksponere barna, da bør det være et enkelt valg. Bedriften Treasures er ikke verdt mer enn barnas rett til bl.a privatliv.

      Liker

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..