Caroline Berg Eriksen: Annonselenker = reklameinnlegg

Fra kommentarfeltet på bloggen:

https://www.carolinebergeriksen.no/2019/05/06/inspiria/#comment-824145


https://www.carolinebergeriksen.no/2019/05/06/inspiria/#comment-824235


Dette er villedende svar fra influencere, da Forbrukertilsynet er tydelig på at hele innlegget regnes som reklame:

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-reklame-some


Hvis Caroline Berg Eriksen vil unngå å bruke barn i reklameinnlegg, må hun altså holde de unna innlegg der hun viser frem produkter fra egen kolleksjon, legger ut annonselenker, omtaler sponsede turer osv.

Caroline Berg Eriksen kan mene at dette er vanskelig for henne og være uenig, men legger man Forbrukertilsynet sin tolkning til grunn, så er normal forståelse at barna ble eksponert i reklameinnlegg på bloggen i dag.

Lenke

Aftenposten (bak betalingsmur): Kommentar: Caroline Berg Eriksen bruker sin egen datter som annonse. Det er kanskje lov, men ikke greit. | Sarah Sørheim

25 kommentarer om “Caroline Berg Eriksen: Annonselenker = reklameinnlegg

  1. Like sjarmerende i kommentafeltet som alltid 🙄 Når det kommer til logisk brist så kaster vel bloggeier stein i glasshus.

    Liker

    1. Ja, du kan så si. Hun vet alltid best, og ingen skal fortelle henne noe som helst kan det virke ut som. Uansett om fagfolk sier noe annet…

      Liker

  2. CBE er antakelig født med frekkhetens nådegave. Hun har alltid rett, alle andre tar feil, sånn er det bare.
    Og tenk om hun skulle måtte utelate barna i innlegg med reklame? Da ville det ikke vært bilder med barna, strengt tatt er det vel svært lite de har betalt for selv, det meste er sponset. Eller for å si det uten filter, det meste har de tigget seg til, mot reklame på bloggen. Nåtidens form for tiggerbrev.
    Asti; jeg var en liten tur innom blogg.no for å se om det var noe leseverdig. Pappahjerte skrev om toåringen trass og har lagt ut et bilde av sønnen. Fy for en ….. (Asti: Fjernet noen ord). Null respekt,

    Liker

    1. Jeg sjekket nå, og det ser ut til at du har rett «I». Det er bilder som ligger tilgjengelig for bruk på nettet (jeg søkte på bildet). Tusen takk. 🙂

      Liker

  3. Nå måtte jeg lese kommentarfeltet og det er jo åpenbart at noen med økonomiske interesser i bloggen svarer som lesere. Helt komisk.

    Liker

    1. De har en historikk med det, og valgte etter avsløringene å skjule for innsyn- istedenfor å være åpne, for å bygge opp igjen tilliten.

      Liker

  4. Ikke bare vet denne bedriften best, men de har selektiv hukommelse også. Barnas navn ble brukt i solkremreklame 10.April i år , så «bruker ikke barna i reklame» retorikken har definitivt en logisk brist.

    Liker

  5. De to der! CBE og LKE har jeg NULL respekt for. De gjør akkurat som de vil og lefler med lovene. Vi husker jo alle LKE’s utsagn om Alkoholloven og Helsedirektoratet som var så dumme…

    Liker

    1. Ja, jeg husker godt den. Til de som ikke gjør det: https://www.vg.no/rampelys/i/WVkB2/lars-kristian-eriksen-tar-kona-i-forsvar 😉

      Glemmer ikke svaret til fungerende avdelingsleder i Helsedirektoratet, Jens J. Guslund:

      «– Det er overhodet ikke sånn at vi er ute etter Eriksen på noen som helst måte. Men det er forskjell på en som legger ut bilde av en flaske fra en ferietur på Facebook med et begrenset antall venner, og en som gjør det på en kommersiell blogg, sier han.

      Han forteller at de både mottar tips og sjekker sosiale medier for lovbrudd. At Eriksens ektemann går ut mot loven, har han ikke så mye å si til.

      – At han synes loven er tåpelig får stå for hans regning, vi forholder oss til loven, sier Guslund.»

      Liker

  6. Kommentarfeltet til herr og fru Eriksen når nye høyder. Det tok seg virkelig opp etter «kremmerhussaken». Når man vet at de redigerer svar, trekker fra og poster det de vil så må det bare bli komisk. Jeg synes det er ganske utrolig at voksne mennesker holder på slik paret gjør. Det er tydelig at iallefall ikke barna skjermes nevneverdig og at barnebildet gir høyere inntekter når de fremdeler viser fram bakhodene deres? Jeg ble blokkert etter å ha likt en kommentar på ig… Ja sånn går dagene.

    Liker

  7. Hva skjer med at UI ikke lenger har visning til antall visninger, followers og unfollowers? Dessuten ser jeg at det reklameres for etikk og gode resultater hvis man bruker influencere som annonsører. Verdt å lese denne formen for forretningstrategi, da dette managementet tydeligvis klarer å selge inn bloggerne sine.

    Liker

    1. Så utifra tallene er CBE den av UI sine «rosa/mamma» bloggere som har minst klikk og likes? Ser at både Marna og SE har desidert større engasjement. Min teori er at denne bloggen ikke har hengt med i tiden, den står fast i samme oppskrift som for 10 år siden og det et ganske så utdatert.

      Liker

Kommentarer er stengt.