VillaPaprika: Bruk av barn i reklame

VillaPaprika har lagt ut reklame for Philips Avent Nordic på instagram, der yngste barnet er «modell»:

 

https://www.instagram.com/p/ByNu-g9ohzO/

Bruk av barn i reklame har vært omdiskutert i media de siste årene.  Jeg legger derfor ved noen lenker, slik at de som ønsker det kan få lese hva som er blitt skrevet om dette:

Jeg mener at bruk av barn i SoMe kan ikke forsvares, da det aldri vil være til deres beste. Det er på tide at influencerne slutter med eksponeringen i SoMe. Det krenker barnas personvern. Viser til http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/ . Hva tenker du?

17 kommentarer om “VillaPaprika: Bruk av barn i reklame

  1. All tilleggsinformasjonen vi finner på Instagram gjør at leseren vet at dette spedbarnet i tillegg nå er i en sårbar og utsatt situasjon, noe som gjør at bruken av barnet denne gangen virker spesielt kynisk og hjerteløst.

    Dette må ta slutt! Takk for at du ikke gir opp kampen for disse barnas rettigheter. ❤️

    Liker

    1. Så enig! Dette er bare hjerteskjærende å se på, og så galt som det kan bli.
      Er så glad for dette innlegget Asti ❤

      Liker

  2. Jeg syns det er forkastelig å bruke gjenkjennbare barn som reklameplakater! En ting er disse anonyme barna man ikke vet noen verdens ting om, men overeksponerte SoMe-barn, som denne gutten, vet vi dessverre altfor mye om. Tenk om han utvikler angst når han får vite at både hans liv og foreldrenes liv brettes ut på offentlig internett hver eneste dag, året rundt i år etter år? Hva om han blir en sjenert og privat type? All denne informasjonen ligger ute på nettet for alltid 😥

    Liker

  3. Denne bloggeren er så grenseløs at man nesten ikke kan forstå at det er en voksen person som står bak denne bloggen. Og at mindreårige må være en del av dette sirkuset som inntektsgrunnlag, da det er fint lite som drar inn penger i den bedriften utenom grov eksponering av barn.

    Liker

  4. Jeg er helt enig med deg i at hun er ille når det gjelder eksponering av barn, Asti. Hun er tilsynelatende grenseløs. Samtidig så syns jeg det virker enda mer kynisk når f eks Carolinne Berg Eriksen bruker barna sine i reklame. For hos Caroline så viser hun ofte ungene sine bakfra, det vil si at Eriksen VET at det hun gjør er feil. Mens Camilla bare “ikke har noe filter”. Men begge burde få veiledning i foreldrerollen, da det kan godt tenkes at barna deres ikke blir like oppmerksomhetskåte og grenseløse som dem selv. Og da er skaden allerede gjort, med tusenvis av bilder og utleverende tekster på åpent internett. Jeg hadde blitt et nervevrak om det var meg, da jeg liker å holde private ting privat.

    Liker

  5. Jeg syns du er helt rå som har kapasitet til å følge TI bloggere! Du hadde til og med avstemning på hvilke vi ønsket at du skulle følge. Demokratisk og ryddig 👌👍 Og jobb har du også ved siden av det her, jeg bøyer meg i støvet 😘 Klem fra meg

    Liker

  6. Tidspunktet denne reklamen kom ut, mens vedkommende som medvirket var i en svært sårbar situasjon (flittig dokumentert på Snap og IG av både mamma og pappa), gjør det bare enda verre!
    Tankeløst og hjerterått, jeg har egentlig ikke ord som dekker.
    Takk for at du tar opp kampen for dem som ikke selv har en stemme, Asti ❤️

    Liker

  7. Denne bloggen blir bare mer og mer viktig. Ja, Villa Paprika er den aller verste når det gjelder eksponering av barna sine, og hun har selv dokumentert mye av det.

    Takk for jobben du gjør! 🌺

    Liker

Kommentarer er stengt.