Anna Rasmussen: Slettet Instagramkontoen

Jeg har siden januar -19 dokumentert engasjementraten hos utvalgte influencere, deriblant Anna Rasmussen (som har hatt synkende lavt engasjement disse månedene: 1,33% (jan.) – 1,41% – 1,45% (febr)– 1,40% – 1,09% (mars) – 1,02% – 1,01% (april) – 1,03% – 1,05% (mai) – 0,98% (juni)).

Hun har nå valgt å slette kontoen sin med følgende begrunnelse:

https://annarasmussen.blogg.no/jeg-har-slettet-instagramprofilen-min-med-over-254-000-folgere.html

Tror dere at Anna Rasmussen har hatt flere «døde» følgere enn de andre på «oversikten min«? Uansett synkende engasjement kan ikke (bare) skyldes «døde følgere», da man kan se at tallene har gått drastisk ned de siste månedene – fra 1,45% i slutten av februar til 0,98% i slutten av mai.

Det er forresten interessant å se at annonsører stiller spørsmål ved engasjement og følgere. Veldig bra.

Siden Anna Rasmussen (for tiden) ikke har instagram, vil det ikke være mulig å følge med på engasjementraten, eller bruk av barn på instastory og instagram.  Hun går derfor ut av min «oversikt» (inntil det eventuelt opprettes ny instagramkonto).

22 kommentarer om “Anna Rasmussen: Slettet Instagramkontoen

    1. Anna Rasmussen er åpen om det, slik at vi nå vet hvilke tilbakemeldinger annonsører har kommet med ovenfor henne. Om det har skjedd CBE, vil vi nok aldri få vite det, men det kan ikke utelukkes (siden både hun og Anna Rasmussen begge har hatt lav engasjementrate og mange følgere). 😉

      Liker

  1. Jeg vet ikke hva årsaken til avgjørelsen hennes er, men jeg synes det er voksent av henne å slette fremfor å fortsette å melke en død ku.
    Det betyr ikke nødvendigvis at barna skjermes fremover, men jeg krysser fingrene for færre bilder av dem. Baby steps. 😊

    Liker

  2. Kanskje Anna faktisk er den i bloggverden Norge som tenker nytt og innovativt? At hun eksponerer såpass lite er kjempepositivt og gjør at det ikke er like problematisk å bruke de produktene hun reklamer for.

    Likt av 1 person

  3. Ja, bloggen er fremdeles full av bilder av striglede barn som stirrer tilbedende og oppstilte på mor som gapesmile-ler dem rett i trynet.
    Jeg lurer på hva dette fasadejaget med smiling på oppfordring gjør med barns utvikling. 😕

    Liker

  4. Anna Rasmussen har nok ikke flere inaktive kontoer som følgere enn de fleste andre større influencere, som også har hatt instagram lenge.

    Men hun har nok litt samme problemet som CBE, deler av følgerbasen er noe eldre enn hva jevnaldrende influencerrne hun sammenlikner seg med. (Mange litt mer voksne hønemor fulgte med henne som svært ung mor.) Disse bruker kanskje sosiale medier mer passivt? Har høyere terskel for å klikke liker?

    Dessuten er det et problem ved dramablogging, som hun har bedrevet mye av. En får mange følgere, men av feil grunn. De leser deg for underholdningsverdien, blir ikke likerklikk av det.

    Bra annonsørene begynner å bli oppmerksomme, stor følgerbase betyr ikke nødvendigvis stor påvirkningskraft.

    Liker

  5. Var inne på bloggen, og herlighet…her snakker vi overeksponering av barn i både tekst og bilder. Denne bloggen er av så lav kvalitet at jeg hadde skjemmes hvis det hadde vært min blogg. Jeg tror det ligger mer bak annonsørene sine spørsmål, enn kun lite likes og dårlig rykte.

    Liker

  6. Takk for den gode jobben du gjør!
    Hva med å følge med på Kristin Gjeldsvik, nå som Rassmusen utgår.
    Hun sier selv at hun ikke skal eksponere ungen sin. Nå vet vi jo allerede ganske mye om han. Selv om Kristin sier at hun ikke skal eksponeres så mye. I dag leste jeg om de i Se og hør (ang kostholdet til ungen).

    Liker

  7. Dagens Næringsliv skriver om saken idag, men også om bloggens resultater og inntjening. Det var vel her skoen egentlig trykket, viser seg at Anna Rasmussens inntjening har gått betraktelig ned.

    «Bloggeren Anna Rasmussen, også kjent som «MammatilMichelle», hadde i år et årsresultat på 163.358 kroner.
    Det er en femtedel av hva foretaket fikk inn i 2017, da hun fikk inn 846.811 kroner.»

    https://e24.no/naeringsliv/sophie-elise/mammabloggers-overskudd-krympet-kraftig/24645570

    Kjempeboten fra markedstilsynet har nok ikke vært bra for omdømmet, kombinert med lav engasjementsrate kan det godt være annonsører blir skeptiske. I tillegg til oppslag om sponsing av bryllupskake, hvor hun ga negativ uttalelse om både leverandøren og varen til avisen (VG?) – hvem vil vel risikere det i et samarbeide?

    Liker

  8. Anna har jo også dummet seg ut flere ganger i fht TV2. Hun trakk seg fra Skal vi Danse bare et par dager før innspillingene begynte og satte da kanalen i en lei knipe. Hun skyldte også på TV2 når hun var misfornøyd med et klipp de viste av henne og Jan på Bloggerne (hvor de liksom har sex), selv om hun både fikk se og godkjenne klippet på forhånd… Nei hun har brent altfor mange broer….

    Liker

  9. Skjermbildet AR la ut på bloggen sin, var ingen bekreftelse på at IG kontoen faktisk var slettet. Kontoen er nok bare deaktivert. Hun er altfor selvopptatt, PR kåt og glad i penger til å klare å la være å holde seg borte fra IG til evig tid. Ting som høres for godt ut til å være sant osv.

    Liker

Kommentarer er stengt.