Oppfordring: Ikke gi «likes» på bilder av barn

Siden enkelte influencere ikke beskytter barna sine, men velger å bruke de som rekvisita på sine SoMe-kanaler, håper jeg at vi kan være bedre.

Jeg tror at færre «liker-klikk» kan føre til mindre eksponering av barn. Hva tror du?

14 kommentarer om “Oppfordring: Ikke gi «likes» på bilder av barn

  1. Tror du har helt rett! Jeg er i mot eksponering av barn på SoMe etter at jeg har satt meg mer inn i hva konsekvensene kan bli, dette er jo totalt ukjent ettersom dagens barn er første generasjon som blir utsatt for denne eksponeringen. Likevel har jeg tatt meg selv i å like bildene av disse barna, de er jo så søte og «lette å like». Men jeg har definitivt forsøkt å bli mer bevisst på det i det siste, å like et bilde blir jo til at man aksepterer eksponeringen, og bidrar til at influenserene tjener penger.

    Liker

  2. Enig!! Jeg liker aldri bilder av barn.
    Jeg synes reklamen til Blipp er helt forferdelig også! Fikk den opp som reklame i dag. Det er vel Tine.

    Liker

  3. Et viktig innlegg Asti 👍
    Jeg tror grunnen til mange influenceres hemningsløse deling av barn er tredelt. Det første er en misforstått ide om at siden mammaen er stolt av barna så må barnas liv offentliggjøres. Tanken om at man både kan elske og være stolt av barna sine men likevel velge å skjerme virker helt fjern på influenceren.

    Neste er at barna ofte er en viktig del av influencerens narrativ om vellykket. Den voksne vellykkede influenceren bør ha hus, mann, penger, kule og dyre ting og vakre barn. Barna har her samme funksjon som en designerveske egentlig.

    Siste er at barn er søte og likanes og gir influencer-forelderen helt nødvendige likes og engasjement.
    CBE for eksempel hadde ikke hatt mange likes å skryte av om ikke barna ble brukt så intensivt. Og uten likes ingen penger.

    Jeg synes det er flott du får oss til å reflektere over når og hvorfor vi klikker liker Asti. Lenge har jeg liked barnebilder uten egentlig å tenke noe særlig over det eller reflektert over at det har ganske alvorlige konsekvenser for barnet (mer eksponering). Jeg har nesten følt det som uhøflig å ikke like et barnebilde. Hvem liker ikke barn liksom? Nå lar jeg være av hensyn til barnet. Influencer-foreldrene er så oppslukt av sin egen selvdigging og pengegenerering de neppe kommer til å skjerme barna frivillig. Men hvis barna der i mot gjør det uattraktivt å benytte influenceren som annonsekanal vil influenceren måtte tenke annerledes og barna vil bli skjermet.

    Liker

  4. Dette er grunnen til at jeg nesten aldri trykker liker på barnebilder, heller ikke hos vennene mine på Facebook. Én ting er de foreldrene som legger ut et par skrytebilder i året. Det kan så absolutt være hyggelig å se. Men de som legger ut bilder av ungene sine og hva de har gjort hver eneste helg, altså nei takk!! Send det til barnas besteforeldre, tanter og onkler! Men å stadig få et knippe bilder av ungene til hun jeg gikk på folkehøgskolen med for 20 år siden, ungene til han jeg jobbet med for ti år siden, ungene til sekretæren på jobben eller barnebarna til min mors bestevenninne… Altså, det er jo ikke interessant for fem flate øre! Hvert fall når jeg vet inderlig godt at ungene ikke aner noe om alle disse bildene som postes i hytt og pine.. Influencerne er med på å gjøre dette stuerent. “Kan Funkygine legge ut drøssevis av filmer og bilder av ungene sine så kan jeg det også.” Tommel ned for å blåse i barns privatliv!

    Liker

  5. CarolineBergEriksen.no bruker ungene sine nesten daglig på blogg og Instagram? Hvordan skjermes de egentlig? Ved å ta bilder av rygg og bakhodet? Seinest idag lørdag brukes ungene som en del av en reklame. Jeg synes det er respektløst, men unger gir mere likes og penger i kassa. Det er langt unna det bloggeieren ytret, at barna uansett ikke skulle brukes i reklamer og de skulle altså skjermes. Forstå det den som kan..

    Liker

    1. Stemmer, alt innhold i innlegg med annonselenker regner Forbrukertilsynet som reklame. Og de både skriver om og viser frem bilder.av barna i innlegget «en skikkelig fin sommerdag».

      Enig, forstå.det den som kan…

      Liker

  6. Det er bare trist at barna brukes, ca daglig, som «salgsvare» for klikk og lesere. I tillegg til CBE vil jeg påstå at mammasom16 er den verste, Bare i juni er det over tjue bilder på bloggen. Hun er innimellom flink til å kritisere, om ikke direkte, så indirekte, andre bloggere når de skriver noe kritikkverdig, selv er hun særdeles dårlig på å ta kritikk. Går ofte rett i strupen på den som krritiserer og hvis noen bemerker det har hun tusenvis av bortforklaringer. Dette er frøken-kan-alt-vet-alt-best.

    Litt merkelig med alle de bildene med tanke på at hun skrev i et innlegg at hun skulle slutte å legge ut bilder av ungene. Ble vel færre lesere da?

    KG skulle ikke ha unger. Hun har vel og kritisert bloggere som eksponerer ungene sine (i tillegg til alt annet hun har kritisert andre for), selv eksponerte hun avkommet lenge før han var født. Prinsippfast ja…

    Tenk om disse hadde klart å forstå hvor skadelig det er for ungene at alle vet hvem de er. Folk tror dessverre at de kjenner disse ungene som de leser om, hva de gjør og sier, men ungene kjenner ikke dem, derfor kan det føles skremmende når fremmede kommer bort og snakker med dem.

    Liker

  7. Takk for at du løfter dette frem – tenk om vi kunne fått til en aldri så liten sommerkampanje? «Ikke klikk på barn!» eller «støtt SoMe-barnas rett til privatliv» Hmm, er kanskje ikke den beste på slagord 😉

    Men det er vel ganske klart at klikk og innhold mange reagerer positivt på er viktige årsaker til at barnebilder deles. Det hadde ikke vært penger å tjene som ‘insta-mamma’ om folk ikke klikka på bildene, hele den industrien er basert på at fremmede voksne lar seg underholde og gledes over bilder av fremmede barn. Nokså creepy, når en tenker sånn på det…

    Er også veldig tydelig hos bloggere som CBE og Anna R, som har gått ut og sagt at barn ikke skal være i fokus mer. Men i takt med engasjementsrate går nedover øker dessverre hyppigheten av barnebilder. Selvfølgelig er det fristende, når bilder av de små får fire-fem-seks ganger så mange liker-klikk enn bilder av hovedpersonene selv.

    Tror helt sikkert det hadde hjulpet, og blitt mindre bilder av barn i kommersielle SoMe-kanaler, om folk tenkt mer over hvorfor de bildene er på nett? At de er lagt ut nettopp for å vekke følelser i en, og tiltrekke mest mulig klikk – og sånn sett øke markedsverdien til mors (for det er nesten alltid mor) reklamekanaler på sosiale media,

    Liker

  8. Helt enig! En sommerkampanje om å la være å klikke “Like” på barnebilder på sosiale medier!! 🍀👍 La barna selv få skape sin egen digitale identitet – dersom de ønsker en når de blir store nok! 🧡

    Liker

Kommentarer er stengt.