Caroline Berg Eriksen: Vinglass i reklameinnlegg den 29.06.19

Oppdatert 30.06.19 kl. 15.35: Til orientering fjernet Carolinebergeriksen.no annonselenkene i «en skikkelig fin sommerdag» etter dette innlegget ble publisert.  

Vinglass og reklameinnlegg

Det ble vist frem vinglass i reklameinnlegg den 29.06.19:

https://www.carolinebergeriksen.no/2019/06/29/en-skikkelig-fin-sommerdag/


Fra instastory:

http://web.archive.org/web/20190629230251/https://storiesig.com/stories/carolinebergeriksenno

Annonselenker = hele innlegget er reklame

Forbrukertilsynet er tydelig på at alt innhold i innlegg med annonselenker er reklame:

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-reklame-some

Forbudet med alkoholholdig drikke i reklameinnlegg

Fra nettsiden til Helsedirektoratet:

https://www.helsedirektoratet.no/tema/alkohol/forbud-mot-alkoholreklame

Reklameforbudet gjelder selv om man ikke vet om vinglasset innholder alkohol – fra Utdrag fra brev fra Helsedirektoratet til United Influencers vedr. «Forhåndsvarsel om vedtak for brudd på alkoholloven § 9-2»

https://imgur.com/a/BtRMi

Helsedirektoratet viser også til at reklameforbudet gjelder for bloggere:

https://www.helsedirektoratet.no/tema/alkohol/forbud-mot-alkoholreklame

Caroline Berg Eriksen har fått refs av Helsedirektoratet for brudd på alkoholloven tre ganger tidligere (2010, 2014 og 2017), jf. Brudd på alkoholloven

Melde fra til Helsedirektoratet?

Til de som ønsker å melde fra til Helsedirektoratet:

Her finner man informasjon om hvordan melde brudd på alkoholloven.

19 kommentarer om “Caroline Berg Eriksen: Vinglass i reklameinnlegg den 29.06.19

  1. Her forsterkes vel inntrykket av at dette er vin i teksten i innlegget:
    «Nå skal Lars-Kristian og jeg snart avslutte dagen utendørs med ferske reker og hvitvin»

    Ja, nei – hvordan var det der igjen? Alkoholloven er dum, og annonselenker er ikke reklame…..? De må da vite bedre….? Hele poenget er jo at innlegg med annonselenker er mer effektiv reklame enn rene, betalte reklameinnlegg – ergo skal de merkes, fordi forbrukeren skal vite når en utsettes for påvirkning.

    Nå begynner inntrykket å bli at dette er kun trass… Det ser i hvert fall ikke særlig profesjonelt ut.

    Likt av 1 person

    1. Enig, det fremstår lite profesjonell.
      Rart de ikke tenker mer over at det kan føre til at annonsører ikke vil knytte merkevaren sin til dem….

      Liker

  2. Går inn på dette aktuelle innlegget men det står jo ikke merket med anonnselenke slik du ha i ditt innlegg?
    Begynner og lure på om jeg er blind

    Liker

    1. Snakk om og være utspekulerte..
      Må da gå ann og følge regler når man har en blogg.
      Om en butikk skulle klart å selge en flaske øl ett minutt etter kl 20 ville de mistet retten til å selge.
      Men bloggere kan styre på og bryte lover dag ut og dag inn.
      Når skal de kunne få en Så kraftig advarsel at de ikke gjør d mer.
      Hvorfor må de behandles på en pen måte?

      Likt av 1 person

    2. Men atte…. Det blir jo ikke noe mindre annonse av innlegget, bare fordi selve (den for dårlige) merkingen ‘annonselenke’ fjernes. Det gjør det jo bare verre, innlegget inneholder like fullt annonselenker og er reklame. Med alkohol.

      Virker i minste fall som om CBE AS leser bloggen din da 😉

      Liker

    3. Ah, beklager – tenkte ikke over den muligheten, det er nok riktig. Men det ble jo likevel lagt ut sånn ja.

      Liker

  3. Jeg har sendt tips til både helsedirektoratet og forbrukertilsynet, med lenke inn hit. Jeg kan ikke fatte hvorfor det skal være så vanskelig å forholde seg til regelverket; de må jo virkelig ha kniven på strupen for å gidde å oppføre seg ordentlig. Man blir jo litt sånn – hmmm, skal jeg gidde å kildesortere? Er jo så liten sjans for å bli oppdaget! Eller – hmmm, skal jeg gidde å bruke redningsvest når jeg padler kajakk? Er jo ikke som om onkel politi sitter på stranda og følger med?

    Man får bare et veldig, veldig beskrivende inntrykk av hvordan disse folka er som mennesker. Hva gjelder etikk og samvittighet. Og det bildet de maler av seg selv er så forferdelig lite pent.

    Liker

  4. Ser at mye har skjedd hos CBE i helgen og det mens de «koser» seg på hytta med mindreårige som også har eksponert. De har altså brukt IG story flittig, fjernet merking av reklame, fått og mistet typ 10.000 følgere, lagt til en egen story om FOREO og fjernet den på samme helg, også krydret både blogg og IG med overeksponerte mindreårige i skjønn forening med kropp og vin. Applaus for forsøket om å dekke over at bedriften hadde 1,5 million mindre i inntekt i fjor eller forsøket på å dekke opp manglende inntekt.

    Likt av 1 person

  5. Ha ha! Kanskje du skal gjøre slik Caroline Berg-Eriksen svarte en av gangene Finn Skårderud uttalte i media at bloggen var farlig mht. utvikling av spiseforstyrrelser: Så hyggelig at han også leser bloggen min! 😖💩

    Det er liten tvil om at de følger alt du skriver med argusøyne,- sikkert i likhet med resten av bloggerne som omtales.

    Liker

    1. Det kan være de fikk kommentar på bruk av barn i det reklameinnlegget + vinglasset, og derfor valgte å fjerne «annonselenkene», men uansett lurt å følge med her. 😉

      Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..