Tydelig merking av reklame?
I går la Anette Haga/Nettenestea ut reklame for Olympus Norge AS, men er dette god nok merking?
Forbrukertilsynet skriver i sin veileder:
Det er viktig at du bruker tydelige formuleringer som alle kan forstå.
Disse ordene er tydelige nok:
– reklame
– annonse
Andre ord og fraser, som for eksempel «i samarbeid med», «konkurranse», «anbefaling for», og «affiliatelenker» forklarer ikke at innlegget er reklame. Ved å bruke slike eller andre ord som ikke er like tydelige som «annonse» eller «reklame» som merking risikerer du å bryte loven.
Vilkår for konkurranser
De som vil delta i denne konkurransen blir henvist til @annetteogemil – «fotokonkurranse» (lagret versjon), men der ligger ikke informasjon om vilkår for konkurransen.
Forbrukertilsynet har skrevet følgende om vilkår for konkurranser:
Dersom du som næringsdrivende, eller på vegne av en næringsdrivende, arrangerer konkurranser i sosiale medier må du sørge for at vilkårene for å delta i konkurranser er klare og lett tilgjengelige. Vilkår kan i denne sammenhengen være tidspunkt for trekning, aldersgrenser, frist for å delta eller andre krav til deltakelse. Det kan ofte være fornuftig å annonsere at trekningen faktisk er gjennomført og at premier er delt ut. Da er det viktig å ivareta hensynet til personopplysningsloven(GDPR), ved eventuell publisering av navnet på vinneren. Du kan lese mer om dette her: https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/veiledere/veileder-om-behandlingsgrunnlag/.
Melde fra om brudd?
Til de som ønsker å melde fra til Forbrukertilsynet:
Her finner man informasjon om hvordan melde brudd på markedsføringsloven.
Hva er det nå – litt over ei uke siden oppslag om at Forbrukertilsynet hadde kontroll med nettopp manglende merking på insta-story…..?
https://www.forbrukertilsynet.no/fortsatt-mye-skjult-reklame-sosiale-medier
Nesten litt fascinerende, følger disse menneskene som forsøker å påvirke andre mennesker for penger så lite med på egen bransje?
For ikke å snakke om Anne Brith Davidsen og Anna Rasmussen især, som havna i trøbbel for konkurranser ikke gjennomført etter regelverket – skulle tro en klekkelig bot var en øyeåpner for flere? Er vel ikke mer enn 4 mnd siden den var i media sist.
LikerLiker
Sant. Vil bare presisere at det er vel ikke dokumentert at AB havnet i trøbbel for dette, eller? Var det ikke så at det ikke kunne bevises…. 😉
LikerLiker
Så på snapchat konto til Stina blogg. Hun ber folk swipe opp for å se hvordan hun oppbevarer smykkene. Det står annonse øverst i hjørnet på snapchat. Men blogginnlegg er ikke merket med noe.
LikerLiker
Merkelig.
LikerLiker