Annette Haga/Nettenestea: Merking av reklame på instastory den 03.07.19

Tydelig merking av reklame?

I går la Anette Haga/Nettenestea ut reklame for Olympus Norge AS, men er dette god nok merking?

Forbrukertilsynet skriver i sin veileder:

Det er viktig at du bruker tydelige formuleringer som alle kan forstå.
Disse ordene er tydelige nok:

– reklame
– annonse

Andre ord og fraser, som for eksempel «i samarbeid med», «konkurranse», «anbefaling for», og «affiliatelenker» forklarer ikke at innlegget er reklame.  Ved å bruke slike eller andre ord som ikke er like tydelige som «annonse» eller «reklame» som merking risikerer du å bryte loven.

Vilkår for konkurranser

De som vil delta i denne konkurransen blir henvist til @annetteogemil «fotokonkurranse» (lagret versjon), men der ligger ikke informasjon om vilkår for konkurransen.

Forbrukertilsynet har skrevet følgende om vilkår for konkurranser:

Dersom du som næringsdrivende, eller på vegne av en næringsdrivende, arrangerer konkurranser i sosiale medier må du sørge for at vilkårene for å delta i konkurranser er klare og lett tilgjengelige. Vilkår kan i denne sammenhengen være tidspunkt for trekning, aldersgrenser, frist for å delta eller andre krav til deltakelse. Det kan ofte være fornuftig å annonsere at trekningen faktisk er gjennomført og at premier er delt ut. Da er det viktig å ivareta hensynet til personopplysningsloven(GDPR), ved eventuell publisering av navnet på vinneren. Du kan lese mer om dette her: https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/veiledere/veileder-om-behandlingsgrunnlag/.

Melde fra om brudd?

Til de som ønsker å melde fra til Forbrukertilsynet:

Her finner man informasjon om hvordan melde brudd på markedsføringsloven.

Reklame

4 kommentarer om “Annette Haga/Nettenestea: Merking av reklame på instastory den 03.07.19

  1. Hva er det nå – litt over ei uke siden oppslag om at Forbrukertilsynet hadde kontroll med nettopp manglende merking på insta-story…..?

    https://www.forbrukertilsynet.no/fortsatt-mye-skjult-reklame-sosiale-medier

    Nesten litt fascinerende, følger disse menneskene som forsøker å påvirke andre mennesker for penger så lite med på egen bransje?

    For ikke å snakke om Anne Brith Davidsen og Anna Rasmussen især, som havna i trøbbel for konkurranser ikke gjennomført etter regelverket – skulle tro en klekkelig bot var en øyeåpner for flere? Er vel ikke mer enn 4 mnd siden den var i media sist.

    Liker

    1. Sant. Vil bare presisere at det er vel ikke dokumentert at AB havnet i trøbbel for dette, eller? Var det ikke så at det ikke kunne bevises…. 😉

      Liker

  2. Så på snapchat konto til Stina blogg. Hun ber folk swipe opp for å se hvordan hun oppbevarer smykkene. Det står annonse øverst i hjørnet på snapchat. Men blogginnlegg er ikke merket med noe.

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..