Caroline Berg Eriksen: Reklame for @genevatourism

Manglende merking av reklame på instastory

Oppdatert 06.07. kl 11:50

Caroline Berg Eriksen la i dag ut promotering av reklameinnlegg på instastory. Det var ikke merket.

http://web.archive.org/web/20190705203727/https://storiesig.com/stories/carolinebergeriksenno
https://www.instagram.com/p/BzhyBapo7np/


Fra Forbrukertilsynet sin veileder

Dersom du f. eks. har reklame i et blogginnlegg, må du også merke innlegg på Facebook, Instagram eller Snapchat som promoterer dette blogginnlegget. Det er ikke lov å få noen til å gå inn på et reklameinnlegg uten at de er oppmerksomme på at det er snakk om reklame.

«Historiefortellinger» om kjærestetur til Geneve

Caroline Berg Eriksen er nå på reklameoppdrag for @genevatourism. Hun har fortalt om turen i blogginnleggene: 

og

Da blogginnlegget «mor og far på tur» ble publisert, visste derfor enkelte at turen var til Geneve, jf. kommentarfeltet. 

Reklameoppdraget ble først merket (på instastory den 04.07.19 kl. 21:41), da de var kommet ombord i flyet. Spørsmålet mitt er om ikke noen av disse innleggene skulle ha vært merket?  Caroline Berg Eriksen har fått betalt for å promotere Geneve. Er da ikke «historiefortelling» om at de skal på kjærestetur til Geneve, der de skal på sjokoladesmaking og sykkeltur en del av reklamen, eller? Og er ikke bilder av de to på vei til reisemålet også det, når man vet hvor de skal? Eller er det kun reklame, når det vises bilder/film fra reisemålet?

En leser skriver følgende i kommentarfeltet:

 

http://web.archive.org/web/20190706094924/https://www.carolinebergeriksen.no/2019/07/04/mor-og-far-pa-tur/

Dokumentasjon:



http://web.archive.org/web/*/https://www.carolinebergeriksen.no/2019/07/04/mor-og-far-pa-tur/

http://web.archive.org/web/20190705080328/https://www.carolinebergeriksen.no/2019/06/20/dette-skal-vi-resten-av-sommerferien/

https://www.carolinebergeriksen.no/2019/07/01/klar-en-ny-treningsuke/

http://web.archive.org/web/20190705092836/https://www.carolinebergeriksen.no/2019/07/03/hverdagslykke/




http://web.archive.org/web/20190705084742/https://www.google.com/search?q=carolinebergeriksen+geneve&oq=carolinebergeriksen+gen&aqs=chrome.1.69i57j35i39j0j69i64.4934j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Reklame

11 kommentarer om “Caroline Berg Eriksen: Reklame for @genevatourism

  1. Og den shady bedriften forsetter i samme spor når det gjelder miljøsvineri og manglende merking av reklame på blogg. Og det fra en bedrift som lyver på Kremmerhuset sin IG konto om at « vi merker reklame riktig».

    Liker

  2. Det er merkverdig at det er om å gjøre å operere så langt inne i gråsonene som overhodet mulig. De har annonsert turen over lengre tid – men synes altså det er greit å vente med merking til de ankommer destinasjonen de får betalt for å reklamere for.
    Det er akkurat som antrekk hun har på seg i blogginnlegg og på instagram – hvor folk spør «hvor er lua/buksa/skjorta/munnspilletmedfiretoner fra?» og hun ikke svarer. Før det beleilig kommer et innlegg med annonselenker. jeg tenker det er mørkegrå sone.

    Bloggens hovedperson hevder i et avisintervju at hun trodde hun hadde et dra-til-tryne. jeg tenker det er oppførselen som gjør folk irritert. dessuten synes jeg det er på HØY tid at FT slutter å behandle alle de kommersielle some-aktørene som hjelpeløse barn som trenger hjelp til å forstå. jeg tenker at hvis de skjønner hvem de skal fakturere, så skjønner de også når de skal merke.

    #deterikkerakettforskning

    Likt av 1 person

  3. De o’selvopphøyde, nest etter de adelige, setter sine egne regler og tolker forbrukertilsynets anbefalinger som det passer dem.

    Føles kanskje bedre å kalle det en journalistisk reise, istedet for sponset, eller for å si det rett ut, almisser fra Visit Genève. Kanskje en smule flaut å måtte ringe rundt og tigge seg reiser? De liker jo å leke verdensvante og spise kirsebær med fiffen.

    All den maten er bestilt opp på rommet, noen er for fine til å gå i spisesalen som alle andre normale mennesker, med en smule vett i skallen, gjør. Da forsyner man seg med det man har lyst på, spiser opp og fyller på om man ønsker mer. Man tar ikke «halve buffeen» for å få instavennlige bilder. Og denne fruen plukket søppel langs stranda og oppfordret til mindre forsøpling? Betalt det og, de ti-femten meterne hun beveget seg. For et bedrag.

    Hele livet deres er basert på tigging, reiser, klær, sportsutstyr, innredning….. men jeg tror det snart er slutt. Lesertallene går nedover, aktiviteten er liten, dem må provoseres frem, bla ved å ikke bruke sikkerhetsutstyr (sykkelhjelm, redningsvest) og krangle og være ufine til de som kommenterer.

    Tragikomisk hele showet

    Likt av 1 person

  4. De er på en betalt tur for Genève turistkontor, viser bilder fra Gardermoen og mener dette ikke skal merkes fordi de ikke viser bilder fra Genève? Dette krangler de med lesere om i eget kommentarfelt. Dette skal jo merkes fra begynnelse til slutt. Jeg sendte klage til Forbrukertilsynet. Det er så åpenbart og så benekter de at de gjør feil.

    Likt av 1 person

    1. Jeg har også sendt inn klage. Nå når FT har fått flere millioner for å følge med på influencerne er jeg spent på hva de får ut av ressursene de har fått tildelt.

      Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..