Oppdatert 02.08.19 kl 18.52 (se nederst)
Caroline Berg Eriksen lanserte 1. august «Caroline Accessories»:

I kommentarfeltet på instagram er det noen som viser til at navnet tilhører dem:

Hvorfor lanserer de en hårspennekolleksjon under et merkenavn som andre også bruker? Det fremstår som hastverkarbeid.
Hårpynt kolleksjonen
Produktene til Caroline Berg Eriksen hentet fra Coverbrands.no:


Designet av Caroline Berg Eriksen?
Coverbrands skriver på nettsiden, instagram og instastory at produktene er designet av Caroline Berg Eriksen. (Oppdatert 02.08.19 kl. 09.40: Coverbrands har fjernet teksten «designet av». Det fikk ligge ute i ca. 21 timer under lanseringen av produktene):



Like produkter til salgs hos andre
Kan Coverbrands påstå at produktene er designet av Caroline Berg Eriksen, når man blant annet kan finne følgende til salgs hos f.eks. Wish, Ali-express, eBay og Glitter?









Villedende reklame?
Caroline Berg Eriksen har gjengitt Coverbrands sin instastory, der det står «designet av @Carolinebergeriksenno». Hun har merket det med reklame. Med andre ord har hun gått god for informasjonen om at produktene er designet av henne i eget reklameinnlegg på instastory:

Spørsmålet mitt er om Coverbrands har belegg for å skrive at produktene er designet av Caroline Berg Eriksen, når det allerede finnes likedan på markedet?
I tilfelle ikke, driver Caroline Berg Eriksen og Coverbrands med villedende markedsføring, jf Markedsføringsloven § 7 og § 8, når de har lagt ut reklameinnlegg der det står at produktene er designet av Caroline Berg Eriksen?
Til de som ønsker å kontakte Forbrukertilsynet: Her finner man informasjon om hvordan melde eventuelle brudd på markedsføringsloven.
Tilbakemelding fra Coverbrands 02.08.19
Coverbrands la ut følgende svar på instagram:

En person svarer Coverbrands:

Det viser seg altså at:
Coverbrands drev med villendende markedsføring, når de skrev at produktene var designet av Caroline Berg Eriksen ved lansering av «Caroline Accessories».
De har nå endret det til utviklet i samarbeid med, men hva innebærer det? Folk spør i kommentarfeltet. Det gjenstår å se om de får svar.
Caroline Berg Eriksen har vist frem hårspennene uten å merke de. Ut fra svaret til Coverbrands, virker det som de har vært klar over at det. Eksempelvis (legg spesielt merke til at Caroline Berg Eriksen skriver den 22.02.19 «In love with this pearl hair clip 🤩⭐️»):





Og i blogginnlegget https://www.carolinebergeriksen.no/2019/06/01/smiling-in-the-rain/
Godt å ha deg tilbake. Supert innlegg som vanlig. CBE fortsetter å overraske
LikerLiker
Tusen takk. 😘
Jeg har fremdeles ferie, men fikk med meg dette inne på Kvinneguiden, og ville dokumentere det.
LikerLikt av 1 person
Dette er jo akkurat det samme som de holdt på med for noen år siden! Billig kinavarer til blodpriser…
LikerLiker
Ja, og nå markedsføres det som eget design. Spørsmålet er om det ikke er villedende. Jeg har sendt inn klager på både Treasures og Coverbrands til Forbrukertilsynet, så får vi håpe at de har anledning til å se på det.
LikerLikt av 1 person
Asti ❤️
LikerLiker
❤
LikerLiker
https://www.instagram.com/caroline.accessories/
Ikke bare er selve designet høyst sannsynlig kopi billig-ræl, men navnet er også kopiert. Ser mye av de samme spennene nedover på feeden der.
(Antageligvis har denne ukrainske nettbutikken samme leverandør som absolutt alle andre).
LikerLiker
Jeg oppdaget det, og har oppdatert innlegget.
Tusen takk. 😊
LikerLiker
Takk. Godt å ha deg tilbake.
LikerLiker
❤
LikerLiker
Bra du er tilbake. Erfarer nå at http://www.carolinebergeriksen.no ikke publiserer spørsmål om spennene i kommentarfeltet. Det er interessant i seg selv.
LikerLiker
Tusen takk. ❤
Jeg er fortsatt på ferie, men måtte bare dokumentere dette.
LikerLiker
Enig med deg, og bra du stiller spørsmålstegn ved det. Jeg lurer på hva de tenker ved “designet av” når omtrent identiske klemmer lenge har vært “overalt” .
LikerLiker
❤
LikerLiker
Og hva med at hun har brukt slike spenner siden februar (https://www.instagram.com/p/BtyOhebADtK/?igshid=dta232lvla19) er det greit? Skulle ikke innleggene vært merket hver gang vi så en av disse perlespennene i håret hennes?
LikerLiker
Godt spørsmål. Det går vel kanskje under «gråsoneproblematikken»?
😉
LikerLiker
Da har Coverbrands informert om at Caroline Berg Eriksen har vist frem «samples» fra kolleksjonen. Og jeg har dokumentert at det ikke ble merket. Ingen gråsone visstnok.
LikerLiker
Flaut. Amatørmessig. Uetisk.
Jeg blir (nesten) flau på deres vegne.
LikerLiker
Enig.
LikerLiker
Synes også det er verdt å bemerke at Coverbrands selv kaller det en trendkolleksjon, og at det derfor finnes liknende på markedet. For meg fremstår det som et dårlig forsøk på å melke en trend ytterligere med en blogger som mister grepet om leserne. Tusen takk for at du dokumenterer dette, og god ferie videre 🙂
LikerLiker
❤
LikerLiker
Asti dukket plutselig opp igjen, og svenskene forsvant fra Rampelyset på KG… kanskje ikke helt den lanseringen de så for seg. 😀 God ferie videre!
LikerLiker
😘
LikerLiker
Flott å ha deg tilbake, Asti! Med de ville tendensene som har vært på Kvinneguiden i sommer, hvor debatten har blitt slettet fortløpende, så er det godt å kunne diskutere dette med villedende markedsføring på et sted hvor ikke ytringsfriheten er kneblet.
LikerLiker
Veldig synd med slike prosjekter, hvor Berg Eriksen velger å sette navnet sitt på billig juggel. Viser jo hvor dalende populariteten hennes er. Deltakelsen i Bloggerne viser jo også at det går på stumpene løs, der får de heller ikke retusjert og skyggelagt henne slik de alltid gjør på blogg og Instagram….
LikerLiker