Caroline Berg Eriksen: «Caroline Accessories» villedende markedsføring og manglende merking?

Oppdatert 02.08.19 kl 18.52 (se nederst)


Caroline Berg Eriksen lanserte 1. august «Caroline Accessories»:

https://www.carolinebergeriksen.no/2019/08/01/caroline-accessories/

I kommentarfeltet på instagram er det noen som viser til at navnet tilhører dem:

https://www.instagram.com/p/B0nZzKyoq7U/



Hvorfor lanserer de en hårspennekolleksjon under et merkenavn som andre også bruker? Det fremstår som hastverkarbeid.

Hårpynt kolleksjonen

Produktene til Caroline‎ Berg Eriksen hentet fra Coverbrands.no:  ‎

https://www.coverbrands.no/merker/caroline-accessories?utm_source=influencer&utm_medium=carolinebergeriksen

Designet av Caroline Berg Eriksen?

Coverbrands skriver på nettsiden, instagram og instastory at produktene er designet av Caroline Berg Eriksen. (Oppdatert 02.08.19 kl. 09.40: Coverbrands har fjernet teksten «designet av». Det fikk ligge ute i ca. 21 timer under lanseringen av produktene):

https://www.coverbrands.no/merker/caroline-accessories?utm_source=influencer&utm_medium=carolinebergeriksen

https://www.instagram.com/p/B0njilFFpjH/

http://web.archive.org/web/20190801190602/https://storiesig.com/stories/coverbrands

Like produkter til salgs hos andre

Kan Coverbrands påstå at produktene er designet av Caroline Berg Eriksen, når man blant annet kan finne følgende til salgs hos f.eks. Wish, Ali-express, eBay og Glitter?

https://www.wish.com/feed/tabbed_feed_latest/product/5d3824609a9eba04e46a89ab?&source=tabbed_feed_latest

https://m.aliexpress.com/item/33013297198.html?pid=808_0000_0101&spm=a2g0n.search-amp.list.33013297198&aff_trace_key=&aff_platform=msite&m_page_id=4716amp-Em792sn9CDEBLfK8-0VjeA1564663142796

https://www.ebay.com/itm/Hair-Barrettes-5-Pack-Pearl-Hair-Clips-For-Girls-Women-Bridal-Artificial-Pear-L2/312636749678?epid=16031904696&hash=item48ca9a376e:g:lpYAAOSwLBFc8hIA

https://www.ebay.com/itm/Fashion-Women-Crystal-Rhinestone-Silver-Words-Barrette-Hair-Clip-Stick-Hairpin/293155275660?_trkparms=ispr%3D1&hash=item44416a838c:m:m6pIT4URLZ15xe6Kdfx7qyg
https://www.ebay.com/itm/9Type-Pearl-Hair-Clip-Pin-Barrette-slide-Grip-bloggers-Instagram-hair-accessory/312623140682?hash=item48c9ca8f4a:m:mqyjjLHs3Ke8QPXT68x-f1g
https://www.ebay.com/itm/9Type-Pearl-Hair-Clip-Pin-Barrette-slide-Grip-bloggers-Instagram-hair-accessory/312623140682?hash=item48c9ca8f4a:m:mqyjjLHs3Ke8QPXT68x-f1g
https://www.ebay.com/itm/9Type-Pearl-Hair-Clip-Pin-Barrette-slide-Grip-bloggers-Instagram-hair-accessory/312623140682?hash=item48c9ca8f4a:m:mqyjjLHs3Ke8QPXT68x-f1g

https://www.ebay.com/itm/Tortoiseshell-Cutie-Diamante-Hair-Clip-Slide-Blogger-UK-Seller-Designer-Inspired/254228854918?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D20160323102634%26meid%3D446d00f6b2494330b9a277425d0633bc%26pid%3D100623%26rk%3D3%26rkt%3D6%26sd%3D223475458593%26itm%3D254228854918%26pg%3D2047675&_trksid=p2047675.c100623.m-1

https://www.glitter.no/harnaler-cool-happy

Villedende reklame?

Caroline Berg Eriksen har gjengitt Coverbrands sin instastory, der det står «designet av @Carolinebergeriksenno». Hun har merket det med reklame. Med andre ord har hun gått god for informasjonen om at produktene er designet av henne i eget reklame​innlegg på instastory​​​​​​:

http://web.archive.org/web/20190801170831/https://storiesig.com/stories/carolinebergeriksenno

Spørsmålet mitt er om Coverbrands har belegg for å skrive at produktene er designet av Caroline Berg Eriksen, når det allerede finnes likedan på markedet? 

I tilfelle ikke, driver Caroline Berg Eriksen og Coverbrands med villedende markedsføring, jf Markedsføringsloven § 7 og § 8, når de har lagt ut reklameinnlegg der det står at produktene er designet av Caroline Berg Eriksen?

Til de som ønsker å kontakte Forbrukertilsynet: Her finner man informasjon om hvordan melde eventuelle brudd på markedsføringsloven.

Tilbakemelding fra Coverbrands 02.08.19

Coverbrands la ut følgende svar på instagram:

https://www.instagram./p/B0njilFFpjH/

En person svarer Coverbrands:

Det viser seg altså at:

Coverbrands drev med villendende markedsføring, når de skrev at produktene var designet av Caroline Berg Eriksen ved lansering av «Caroline Accessories». 

De har nå endret det til utviklet i samarbeid med, men hva innebærer det? Folk spør i kommentarfeltet. Det gjenstår å se om de får svar.

Caroline Berg Eriksen har vist frem hårspennene uten å merke de. Ut fra svaret til Coverbrands, virker det som de har vært klar over at det.  Eksempelvis (legg spesielt merke til at Caroline Berg Eriksen skriver den 22.02.19 «In love with this pearl hair clip 🤩⭐️»):

https://www.instagram.com/p/By9lhiZIBRu/

https://www.instagram.com/p/Bwjch22gNVx/

https://www.instagram.com/p/Bv105GOAI3o/

https://www.instagram.com/p/BvHkCBIgBbI/

https://www.instagram.com/p/BuL8Mong0WC/

Og i blogginnlegget https://www.carolinebergeriksen.no/2019/06/01/smiling-in-the-rain/

25 kommentarer om “Caroline Berg Eriksen: «Caroline Accessories» villedende markedsføring og manglende merking?

    1. Ja, og nå markedsføres det som eget design. Spørsmålet er om det ikke er villedende. Jeg har sendt inn klager på både Treasures og Coverbrands til Forbrukertilsynet, så får vi håpe at de har anledning til å se på det.

      Likt av 1 person

  1. Enig med deg, og bra du stiller spørsmålstegn ved det. Jeg lurer på hva de tenker ved “designet av” når omtrent identiske klemmer lenge har vært “overalt” .

    Liker

    1. Da har Coverbrands informert om at Caroline Berg Eriksen har vist frem «samples» fra kolleksjonen. Og jeg har dokumentert at det ikke ble merket. Ingen gråsone visstnok.

      Liker

  2. Synes også det er verdt å bemerke at Coverbrands selv kaller det en trendkolleksjon, og at det derfor finnes liknende på markedet. For meg fremstår det som et dårlig forsøk på å melke en trend ytterligere med en blogger som mister grepet om leserne. Tusen takk for at du dokumenterer dette, og god ferie videre 🙂

    Liker

  3. Asti dukket plutselig opp igjen, og svenskene forsvant fra Rampelyset på KG… kanskje ikke helt den lanseringen de så for seg. 😀 God ferie videre!

    Liker

  4. Flott å ha deg tilbake, Asti! Med de ville tendensene som har vært på Kvinneguiden i sommer, hvor debatten har blitt slettet fortløpende, så er det godt å kunne diskutere dette med villedende markedsføring på et sted hvor ikke ytringsfriheten er kneblet.

    Liker

  5. Veldig synd med slike prosjekter, hvor Berg Eriksen velger å sette navnet sitt på billig juggel. Viser jo hvor dalende populariteten hennes er. Deltakelsen i Bloggerne viser jo også at det går på stumpene løs, der får de heller ikke retusjert og skyggelagt henne slik de alltid gjør på blogg og Instagram….

    Liker

Kommentarer er stengt.